Sisteledd som byggeplass, helsesektor og retail

APX systems leverer digitale verktøy som effektiviserer logistikk for flere ulike bransjer.

Byggeplasslogistikk: APX Systems leverer digitale verktøy som effektiviserer logistikk på byggeplasser ved å gi full oversikt over materialflyten fra produksjon til montasje. Løsningene baseres på automatisert datafangst med RFID-brikker, strekkoder og standardiserte formater (GS1/EDI) for informasjonsdeling. Alle byggematerialer merkes og registreres digitalt, slik at de kan spores gjennom alle ledd – fra fabrikk, via transport og lager, til ankomst og bruk på byggeplass. Dette gir sanntidsoversikt over hvor hver eneste vare befinner seg, noe som øker sporbarheten og reduserer risikoen for forsinkelser eller feilleveranser under byggeprosjektet. Et eksempel er APXs RFID-baserte merke- og logistikksystem for Gyproc (Glava®), som ga mer effektiv vareflyt og færre avvik i hele leveransen fra produksjon ut til byggeplass. Når en RFID-merket pall ankommer byggeplassen (eller et mellomlager), kan den skannes på sekunder, og systemet forteller umiddelbart hvor pallen hører hjemme og hvilke varer den inneholder. Selv blandingspaller identifiseres automatisk, noe som forenkler varemottak og sikrer at riktige materialer kommer til rett sted.

Byggeplass

I tillegg tilbyr APX verktøy for elektronisk planlegging av byggeprosessen: Med buildMASTER-modulen kan fremdriftsplaner legges digitalt (f.eks. på interaktive SmartBoards) integrert med BIM-modeller og prosjektplaner fra verktøy som MS Project. Løsningen oppdateres fortløpende etter hvert som oppgaver utføres eller forsinkelser oppstår, slik at man alltid har oppdatert fremdrift. Også bestillingsprosesser digitaliseres: Byggeplassen kan sende bestillinger elektronisk (via EDI) der alle varedata (GTIN/varenummer m.m.) deles direkte med leverandørens system. Ordrebekreftelser og pakksedler sendes så tilbake digitalt, og kan leses inn i APX-løsningen og kundens ERP for videre oppfølging. Gjennom slike tiltak oppnås en “full flyt gjennom alle ledd” i byggelogistikken – fra behovet identifiseres, til materialene er sporingsbart på plass og klare til montering. APX er medlem av BEAst 4.0 i Sverige og støtter alle standarder til GS1

Helsesektoren (sykehus og sykehjem): APX Systems har lang erfaring med IKT-løsninger i helsevesenet (helt siden 1980-tallet) og har utviklet systemer som forbedrer logistikk, sporing av pasientrelatert utstyr og materialer, samt generell effektivitet og sikkerhet. På sykehus benyttes APX-løsninger for å spore medisinsk utstyr, instrumenter og forbruksvarer gjennom hele syklusen fra lager til pasient og tilbake til sterilsentral. Vårt uniTRACE-system for sterilforsyning merker f.eks. kirurgiske instrumenter og utstyr med strekkoder eller RFID-brikker, slik at man kan følge hver gjenstand gjennom vasking, autoklavering, pakking og bruk. Instrumenter scannes ved alle kritiske punkter (før/etter operasjon, inn/ut av steriliseringsenheter), noe som gir full sporbarhet og sikrer at utstyret er korrekt rengjort og på riktig sted til rett tid.

Løsningen er integrert med operasjonsstuene: Før en operasjon registreres pasienten digitalt, og instrumentsett (“brikker”) rekvireres via systemet. Under operasjonen knytter systemet forbruksvarer og implantater opp mot pasientens ID. Dette betyr for eksempel at dersom en hofteprotese blir implantert, logges protesens serienummer mot pasientens journal. Slike koblinger øker pasientsikkerheten – man kan i ettertid spore nøyaktig hvilken pasient som har fått et bestemt implantat (viktig ved eventuelle tilbakekallinger), og data overføres også til registre som det nasjonale Proteseregisteret. Utover kirurgiske instrumenter sporer APX-løsningene også større utstyr og hjelpemidler på sykehus. Ved å utstyre f.eks. senger, rullestoler eller pumper med RFID-brikker, kan systemet automatisk registrere når utstyret flyttes inn/ut av soner eller rom. Med stasjonære lesere ved døråpninger eller ved hjelp av aktive RFID-sendere (RTLS) får man sanntidsoversikt over hvor utstyret befinner seg. Dette eliminerer mye leting og sikrer at man raskt finner frem kritisk utstyr ved behov, noe som både sparer tid og kan være livsviktig i akutte situasjoner.

For sykehjem og helsehus fokuserer APX på å effektivisere vareforsyning og hverdagslogistikk. I Oslo kommune har de for eksempel levert et digitalt lager- og innkjøpssystem til Sykehjemsetaten som erstatter papirbaserte rutiner. Løsningen lar de ansatte bestille varer (mat, medisinsk forbruksmateriell, etc.) direkte fra elektroniske varekataloger, og bestillingene sendes elektronisk til leverandørene. Når varene ankommer sykehjemmet, registreres mottaket enkelt ved å skanne strekkodene på produktene med mobile terminaler – da oppdateres vareleveransen automatisk mot den opprinnelige bestillingen i systemet. Dette eliminerer manuell føring og sikrer at lagerbeholdningen alltid er oppdatert.

Retail: Også i varehandelen tilbyr APX Systems løsninger som utnytter RFID, strekkoder og andre digitale verktøy for å forbedre driften. Spesielt har de fokus på varetelling, lagerstyring og kundeopplevelse i butikk. Ved å tagge varer med RFID-etiketter kan butikken gjennomføre varetellinger svært effektivt – APX oppgir at man kan skanne rundt 300 varer i minuttet med RFID, nesten 20 ganger raskere enn tradisjonell strekkodeskanning. Dette gjør at butikken kan ha hyppigere og mer nøyaktige beholdningskontroller uten stort merarbeid. Mer presise lagerdata betyr at man unngår utsolgte hyller, kan etterfylle i tide og generelt optimere vareflyten. RFID forenkler også prosesser som varemottak og salg. Når nye varer ankommer butikken, kan personalet raskt registrere hele kolli ved å lese av RFID-brikkene i stedet for å skanne hver enkelt strekkode. Ved salg integreres APX sin løsning mot kassesystemet slik at varene registreres automatisk når de trekkes over disken – løsningen støtter “innregistrering” av varer mot kassapunktet via RFID eller strekkode, slik at lageret oppdateres i sanntid uten ekstra skritt.

Teknologi og implementering: APX Systems’ løsninger er bygget på en moderne plattform (kalt APX VareFlyt 5.0) som er modulbasert og fleksibel. Det vil si at funksjonaliteten er delt opp i moduler (f.eks. innkjøp, lager/WMS, transport, byggeplassoppfølging, butikk, mv.), og disse kan settes sammen og konfigureres etter kundenes behov. Plattformen dekker hele verdikjeden fra første behov til ferdig leveranse, slik at alle ledd kan digitaliseres i ett integrert system. APX leverer for det meste standard programvaremoduler som så tilpasses – i motsetning til å kode alt fra bunnen av for hver kunde. Denne tilnærmingen gir både raskere implementering og mulighet for skreddersøm der det trengs.

Oppsummert bygger APX Systems sine løsninger på moderne teknologi kombinert med solid integrasjonskompetanse. De benytter RFID, strekkoder, IoT-sensorer (f.eks. Bluetooth Beacon, GPS) og skyteknologi for datafangst og sporing. Alle ledd av verdikjeden digitaliseres og kobles sammen, slik at informasjon flyter fritt og oppdatert mellom produksjon, lager, transport, butikk, sykehus – ja, hvor enn løsningen tas i bruk.k lønnsomheten og vinn tilbake kontrollen med våre brukervennlige løsninger. Finn ut mer om hvordan APX kan hjelpe din bedrift med logistikken

Ulike støtteprogrammer

Med våre løsninger kan du starte med kun det du trenger nå, og bygge på etterhvert.

Bli en av flere fornøyde kunder

Vinn tilbake kontrollen – få en uforpliktende innføring

Øk lønnsomheten og vinn tilbake kontrollen med våre brukervennlige løsninger. Finn ut mer om hvordan APX kan hjelpe din bedrift med logistikken.

Lær mer om de enkelte moduler som kan kjøres alene, eller som en del av plattformen APX VareFlyt 5.0 - alt er modulbasert.

Vi tenker helhetlig i alt vi gjør, slik at din jobb blir lettere nå - og senere, når din virksomhet trenger det.

Klikk på symbolene under, for å lære mer om hver vertikal.

Innkjøp

Koble material- og varebehov inn mot innkjøpsløsningen og varemottak, som kan automatisk kontrollere faktura, med kontering. Gjør vareflyten effektiv.

Integrator

Sørger for at alle APX-løsninger kan integreres mot all kringliggende soft- og hardware. Over 300 integrasjoner er klare. Enkelt å integrere andre type løsninger.

Hardware

Vi leverer all hardware knyttet til våre løsninger. PDA, etikettskrivere, RFID, truckterminaler og mer. Med full support og service, og eventuell fjernstyring av alle tilkoblede enheter.

Skylagring

Vi leverer en sikker og sømløs skyløsning som sikrer optimal drift og trygg lagring av alle data. Vi drifter alt for deg. Skjer det noe, tar vi alt ansvar.

Vinn tilbake kontrollen – få et uforpliktende møte.

1000 +

Fornøyde kunder siden 1992

33 år

Bransjeerfaring

300 +

Integrasjoner

Øk lønnsomheten og vinn tilbake kontrollen med våre brukervennlige løsninger. Finn ut mer om hvordan APX kan hjelpe din bedrift med varereisen.

Kunder som Maarud, Mills, Ombygg, Nemko, Drytech, Nouryon (Akzo Nobel), Estrella, Statsbygg med Regjeringskvartalet, ELIQUO, Mestergruppen, Isola, Martina Hansens Hospital, Region Skåne, Lovisenberg Diakonale Sykehus, Oslo kommune, Nouryon (Akzo Nobel), Skretting med medisinfor, Ferskvarehuset, Ragasco, Anchor Manufacturing Group, Autronica, Saint Gobain (GlavaGyproc), Jacob Douwe Egberts (Friele), Saltdalshytta, COOP og FrostaChips for å nevne noen. Over 100 aktive kunder.

Løsningene er i bruk i Norge, Sverige, Taiwan, Kina, USA, Tyskland, Italia, Sør-Korea, Nederland, Finland, Litauen, Frankrike og India.